Ciągniki siodłowe. Volvo FH12 (1998-2002)
            
				Volvo FH12 drugiej generacji to jeden z najpopularniejszych ciągników siodłowych w Polsce. Nie zdarzają mu się poważne awarie i dobre opinie od użytkowników zbiera największa z kabin - Globetrotter XL. Jazda FH12 to prawdziwa przyjemność. Ciągniki siodłowe rodem z Volvo mają kilka podstawowych zalet. Należą do nich: niska awaryjność, wytrzymały silnik i skrzynia biegów, wygodna kabina, dobre zabezpieczenie antykorozyjne i łatwa odsprzedaż. Minusy to z kolei fakt, że na rynku mało jest pojazdów z silnikiem o mocy 460 KM. Do tego dochodzą awarie wtryskiwaczy oraz wysoka cena zakupu.
Pierwsza generacja "efhacza" pojawiła się na rynku w 1994 roku. Cztery lata później pojawił się następca. Ze zmienionym silnikiem, skrzyniami biegów i wnętrzem. U nas jeździ sporo FH12 z rozstawami osi 3.500 i 3.800 mm oraz szoferką Globetrotter, która ma dwie leżanki. Godna polecenia jest jednak, rzadziej spotykana, najwyższa kabina Globetrotter XL, która również ma dwa miejsca do spania, ale jest jednak wyższa i łatwiej się w niej poruszać. Opisywany ciągnik chwalony jest przez użytkowników za komfortowe pneumatyczne resorowanie kabin. Dobre jest także wyciszenie szoferki i jej wentylacja. Deska rozdzielcza czytelna i ergonomiczna, zaś przydatny komputer pokładowy wyświetla informacje również po polsku. Drobne zastrzeżenia zgłaszane są przez użytkowników jedynie do jakości użytych materiałów.
Stosowany w "efhaczu" 12-litrowy silnik D12C ma cztery warianty mocy: 340, 380, 420 i 460 KM. Na rynku wtórnym ze świeczką trzeba szukać tego najmocniejszego, który godny jest polecenia ze względu na parametry i relatywnie niskie spalanie (16-litrowy motor o podobnej mocy montowany w "efhaczach" nie jest tak ekonomiczny). W 12-litrowym silniku niezależnie od mocy zdarzają się defekty pompowtryskiwaczy Boscha. Wśród awarii wymienić trzeba także dość częste wycieki oleju spod głowicy. Generalnie jednak jednostka napędowa ma dobrą opinię i osiąga do naprawy głównej przebiegi rzędu 1,5-2 mln kilometrów.
Mocne są również skrzynie przekładniowe produkcji Volvo, tylko czasami stawiają one zbyt duże opory przy zmianach przełożeń.
W ciągnikach najczęściej spotkać można kombinację mechanicznego zawieszenia z przodu i miechów pneumatycznych z tyłu. Całość ma dobrą opinię i rzadko wymaga remontów. Za trwałe uchodzą także hamulce. Części do Volvo są łatwo dostępne, choć do tanich nie należą, a opisywany pojazd na rynku wtórnym jest drogi, bo z racji swoich zalet poszukiwany.
Plusy
Niska awaryjność. Wytrzymały silnik i skrzynia biegów. Wygodna kabina. Dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Łatwa odsprzedaż.
Minusy
Mało pojazdów z silnikiem o mocy 460 KM. Awarie wtryskiwaczy. Wysoka cena zakupu.
Ekspert: Marcin Łyszcz z Zawrat TIR Serwis w Lublinie:
- Dzięki małej ilości elektroniki i dobrej dostępności używanych części zamiennych koszty użytkowania "efhacza" utrzymują się na rozsądnym poziomie. W Polsce i na Wschodzie lepiej sprawdzają się układy paliwowe z pompowtryskami Lucasa. Silniki FH12 po modernizacji z 1998 r. źle znoszą paliwo niskiej jakości, które powoduje uszkodzenia korodujących od wewnątrz pompowtryskiwaczy. W Volvo regularnie należy czyścić łatwo zapychającą się chłodnicę i kontrolować mający tendencje do przeciekania zawór pedału hamulca.
  
    
    
    
    
      | DMC zestawu | 
    
      | techniczna | 44.000 kg | 44.000 kg | 
    
      | administracyjna | 40.000 kg | 40.000 kg | 
    
      | Masa własna | 6.495 kg | 6.640 kg | 
    
      | Rozstaw osi | 3.500 mm | 3.200 mm | 
    
      | Poj. silnika | 12,1 l | 12,0 l | 
    
      | Cylindry | R6 | R6 | 
    
      | Moc maksymalna | 420 KM | 410 KM | 
    
      | przy obr./min | 1.800 | 2.000 | 
    
      | Maksymalny moment obrotowy | 2.000 Nm | 1.850 Nm | 
    
      | przy obr./min | 1.200 | 1.250 | 
    
      | Skrzynia biegów | ręczna 12 + 1 | ręczna 16 + 1 | 
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 3.780 zł | 3.050 zł | 
    
      | Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) | 3.890 zł | 3.190 zł | 
    
      | Klocki hamulcowe | 620 zł / oś | 570 zł / oś | 
    
      | Reflektor | 590 zł | 650 zł | 
    
      | Filtr oleju | 145 zł | 139 zł | 
    
      | Filtr powietrza | 250 zł | 182 zł | 
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 400 zł | 350 zł | 
    
      | Zderzak przedni | 700 zł | 800 zł | 
    
      | Szyba czołowa | 900 zł | 790 zł | 
    
      | Chłodnica | 1.800 zł | 1.700 zł | 
  
  
    
    
    
      |  | przebieg tys. km - cena netto | przebieg tys. km - cena netto | 
    
      | 1998 | 950 - 78,1 tys. zł | 1.000 - 69,5 tys. zł | 
    
      | 1999 | 1.105 - 96,1 tys. zł | 650 - 86,2 tys. zł | 
    
      | 2000 | 695 - 110,5 tys. zł | 820 - 94,7 tys. zł | 
    
      | 2001 | 880 - 131,0 tys. zł | - |